Vi var på hundskolan igår, vi skulle träna att möta andra hundar och försöka ha kontakt med egna hunden så att hunden inte bryr sej om den mötande hunden.
Min man kom med för jag ville verkligen ha med Raffe han behöver verkligen träning i den socialabiten.

Först då vi kom så var Raffe helt "vild" av sej, ny miljö och NYA HUNDAR, ve och fasa man såg riktigt hur stressen bubblade under ytan.
Första varvet vi gick så drog han hela tiden försökte skälla mellan varven kontakt vad är det?????, andra varvet gick betydligt bättre och sen det tredje då hade vi lite ögonkontakt mellan varven, så med mycket träning så skall det nog bli bra.
För Pete gick mötena helt ok förutom då jag gick före med Raffe och min man kom efter med Pete då var fyrhjulsdriften på för fullt...

Sen tränade vi på att kalla in hunden, vi ställde oss på två rader med hundarna brevid , en åt gången fick göra övningen på så vis att hunden skulle springa till oss direkt förbi de andra hundarna utan att bry sej om dem.
Det gick ganska bra, på tredje försöket så lyckades det till 100% för Petes del han vill skälla då jag lämnar honom isynnerhet då han är i koppel och någon håller fast honom, med inkallelsen har vi inga problem.
Raffe han var tyst då jag gick iväg, började tom springa glatt mot mej då jag kallade på honom, men på halva vägen så blev han för intresserad av en annan hund, vi använde lina så han kom inte fram till den andra hunden, andra försöket gick sen bättre.

Raffe behöver mycket socialkontakt med andra hundar, han kan komandona sitta, ligga och sitta i grundposition, går fot med ögonkontakt då vi är på tumis, men den sociala biten det är den vi måste börja träna på.

Det börjar en valpkurs på 8 gånger i våran förening och vi har faktiskt funderat på att det skulle vara hälsosamt för Raffe att börja i den, inte för att Raffe är valp men  just för den sociala biten och för att han skall börja känna sej trygg med andra hundar, så jag skall ta och ringa när det är dags att anmäla intresse.