Nu är det så länge sedan jag uppdaterade här att jag nästan skäms.

Nåja det har inte hänt så mycket under tiden jag har tränat lydnad med båda hundarna såsom förr.

Igår hade vi övningsmöllitoko i skolan med domare och allt, hm nervös är bara förrätten hur det kändes, men det gick ganska bra, bättre än vad jag förväntade mej, eftersom jag tycker att det inte gått så bra på träningarna med Pete nu den senaste månaden nosen har varit som fastlimmad i mattan i hallen där vi tränar, vi fick 92 poäng av 106 möjliga så helt godkänt.
Första momentet var att vi stod på rad och hade hunden i grundposition och domaren kom och hälsade på oss och på hunden, där fick vi 10x1 poäng och kommentar att Pete inte är rädd eller skrämd av sej utan sitter lungt kvar i grundposition så +++.

Sen fortsatte vi med att ge kommandot ligg och lämnade hundarna kvar och gick bort ca 8 meter och skulle stå där i 1min, allt gick bra för våran del sen då jag gick tillbaka och hade ca 2 meter kvar så stiger han upp, men jag är helt nöjd med honom att han höll sej liggande så länge fastän det var störande runt om, poängen blev  8x2 =16 poäng.

Sen var det den individuella turen och vi stod först på listan, nåja likabra det.

1. fotgång utan koppel och "störande slalom" ( skulle gå slalom mellan korvbitar uppsatt på fat och mjukisdjur mm) där är nog våran kontakt inte helt jämt mellan varven ville Petes nos vara lite för mycket i mattan, och korvbitarna de blev uppätna från första fatet så snabbt att jag inte han få stopp på det sen var det andra mjukisdjuret väldigt intressant men efter det så gick de övriga hindren helt ok.
Våran poäng blev 6x2=12poäng, kommentarer från domaren blev att jag skall lita på hunden och använd din röst och ge kommandon i samma tonläge ALLTID.
Det är verkligen nåt som jag måste jobba på isynnerhet i stressade situationer.

2.Fotgång med ligg kommando och sen fotgång med stå kommando, det gick betydligt bättre än slalomen liggkommando blev jag tvungen att upprepa och blev sen orolig att blev hunden liggande och vände mej om för att kolla och ja vad ser jag en hund som ligger snällt och lydigt ner, där har vi det igen lita på hunden, sen fortsatte vi med fotgång och kommandot stå det behövde jag inte säga mer än en gång men då jag skall gå tillbaka till hunden så tar han ett par steg bakåt och kommandot sitt fick jag upprepa, poängen blev 8x2=16 poäng. Kommentaren från domaren blev att våran kontakt är stundvis mycket bra.

3.Sen var det inkallning, Pete stannade kvar på plats helt ok men gjorde en liten tjuvstart jag han bara säga Pete så var han redan påväg men kom till sidan precis så som han skall så vara, vi fick 8x1=8 poäng.

Kontakten var inte den bästa för våran del igår vi fick 7,5 i kontakt och i grundposition och förarens beteende blev det en 8.
Jag är helt nöjd med gårdagens "tävling" det gav mej mycket och nu vet jag lite vad jag verkligen måste träna på.

1070443.jpg