Tiden springer iväg som vanligt men jag har varit med hundarna på skolan som vanligt, i tisdags var det Raffes tur det börjar gå bättre med det hysteriska skällande vilket jag är glad för.

Vi tränade bla kontakt, sitt, ligg och att hunden kunde sitta kvar på stället en stund, alltså de helt vanliga bitarna som är så viktiga att hunden har klart för sig fören man går vidare med träningen.

Sen hade vi på onsdagen först "ohitusharkat" jag tog med Raffe för det har vi problem med att möta andra hundar, första varvet så var nosen fast i marken och då vi mötte en annan hund så reste sej nackhåret och han började skälla, hujedamej man blir svettig av sånt, andra varvet gick bättre, sen tog vi och tränade parvis på så vis att vi stod ca 10 meter ifrån varandra och började gå emot varandra sen då hunden började dra i kopplet så försökte vi få kontakt med våran hund och kalla in den och bytte riktning  till en början gick det inte men till slut så förstod Raffe meningen med detta, vi bytte par ett par gånger.

Sen efter det började Petes skola vi var bara 3 styckna men vi hade en riktigt trevlig träning vi fick varsin matsked och en potatis till att börja med sen gjorde tränaren upp en bana med leksaker  och godis, det var meningen att vi skulle lägga potatisen på skeden och hålla skeden i samma hand som vi har remmen i och sen skulle vi gå slalom mellan leksakerna/godisarna Pete och jag vi hade en bra dag kontakten var perfekt potatisen hölls i handen och Pete gick fint brevid, vi gjorde banan en gång till och Pete kom i mål med bästa tiden andra varvet vann vi bara med en sekund, priset var en påse med hundgodis ;-).

Sen skulle vi ha hundarna lösa och göra samma bana pånytt, hm Pete följer mej helt ok men det är jag som blir "nervös" då inte hunden är kopplad,och då går det ju inte så som jag vill, leksakerna var intressanta vid första varvet andra varvet gick bättre då jag blev tillrättvisad hur jag skulle betemej, jag måste börja lita på PETE han följer med mej vart jag går. Sen hade vi ännu inkallning det gick perfekt för alla hundarna.