Hui vilket veckoslut...

673620.jpg

En trött göötti...

Vi har varit på en riktigt intensiv lydnadskurs hela veckoslutet jag och Pete, började på lördagen klockan 10 på morgonen och slutade vid 18 tiden sen fortsatte vi idag klockan 9 och slutade vid 16, så vi är trötta båda två.

13 hundar med förare var med, skolaren Matti Kontkanen var väldigt bra, om man gjorde fel så fick man höra det och förslag på hur man kan åtgärda det mm mm.
En sak som vi fick höra många gånger under veckoslutet var att "ni skall inte be hunden att tex sätta sej utan ge order åt hunden så den förstår att det inte finns andra möjligheter än att sätta sej. Säg inte sitt utan SITT och inga belöningar för halvlyckade försök.
Sen var det meningen att vi skulle ha hundarna lösa utan koppel, jag hade Pete lös korta stunder mestadels med kopplet hängande efter så jag hade möjlighet att trampa på kopplet ifall han skulle ge sej iväg.
En annan sak som jag måste lära mej JAG MÅSTE BÖRJA LITA PÅ PETE, oftast finns han vid min sida.

De olika momenten blev utförda till den nivå som hunden är på plus lite till.
Det var fint  att även de hundar och förare som inte kommit så långt i lydnaden fick göra alla momenten och fick tips på hur vi skall lyckas med dem och hur vi skall träna,så det var inte bara de hundar som kommit långt och tävlar i lydnad som fick utföra de olika momenten och vi andra fick stå vid sidan om.

En sak som jag trodde inte vi (jag och Pete) skulle klara av var, alla hundar var i burar eller fastbundna sen gick vi andra och stod brevid varandra i två led så att det blev som en smal väg, alla hade en leksak pipande sådan eller så någon godispåse vi gick ner på huk och alla började locka, en åt gången gick vi och tog våran hund, gick till början av "vägen" hunden skulle först sitta i grundposition och sen fick hunden order på att sitta kvar medan föraren gick till vägens andra sida medan alla andra höll på och locka på hunden, hunden skulle sitta kvar fick komma först då föraren gått till andra sidan och gett inkallningskommando, då var det meningen att hunden skulle springa förbi allihopa och direkt till föraren.
Hur gick detta för oss, vi klarade det på tredje försöket första gången kom jag bara iväg några steg så sket det sej, andra gången klarade jag hela vägen till slut kallade in Pete men han klarade inte av att komma raka vägen till mej, på tredje försöket gick det!!! helt otroligt.

Vi har tränat bla att lämna hunden i både sittande och liggande ställning gått och gömt oss (det var för mycket för Pete han steg direkt upp då jag gick bakom knuten), vi har gjort vändningar till höger och vänster och helt om vändningar vi har övat hopp, vi har övat på inkallning, vi har tränat på apport och tränat hunden på att ta träbiten "kapulan" i munnen utan att det skall komma märken av tänderna och att hunden släpper träbiten på komando, våran första träbit blev full med märken av tänderna men konstigt nog så gick den träningen galant idag Pete tog träbiten i munnen och gav den till mej på kommando, vi har prövat på  om hunden hittar "kapulan" den lilla träbiten då den ligger gömd, även prövat rutan ja och så har vi lekt och berömt hundarna mycket.
Har säkert glömt något men veckoslutet har varit intensivt.

Så nu hädanefter kommer jag nog att fodra mer av Pete inga belöningar för halvlyckade försök.

Nu vet jag också lite vad jag måste träna mer på före vi är klara för en tävling, att stanna kvar på stället det har vi inte så starkt som jag har trott att vi har då vi övar hemma, sen får vi nog slipa lite de vanliga kommandona sitt, ligg och stå.

Men ett fint veckoslut har vi allt haft.